White Jade River      
mei 2017      






Op 31 maart werd in Magway een oogkliniek geopend. Eleven Myanmar meldde dat zo'n 3000 patiŽnten ingeschreven stonden voor een behandeling in de kliniek die gebouwd is op het tempelterrein van Bhante Dr. Ashin —yanissara, die beter bekend staat als Sitagu Sayadaw. Sitagu* zo genoemd naar de plaats waar de eerwaarde zijn thuisbasis heeft.
Een paar dagen later had President Yoweri Museveni van Uganda een ontmoeting met de eerwaarde en zijn gevolg. Daar in Kampala vertelde de sayadaw dat hij nu aan het hoofd staat van vijftig instellingen, zowel klinieken waar geesteszieken worden behandeld of begeleid, als oogklinieken. Daarnaast bestuurt zijn organisatie wereldwijd 67 universiteiten, meer bepaald in armere landen waarbij het doel is kinderen in materiŽle achterstandsituaties de uitrusting te geven waarmee ze op termijn hun gemeenschappen kunnen dienen. Tijdens de bijeenkomst werd de mogelijkheid besproken om een tempel te bouwen in Uganda. Deze instelling zou expats een soort thuis moeten bieden, mensen die uit China, India en Myanmar komen. In de delegatie was een van de weinige afrikaanse theravāda-monniken opgenomen. We mogen verwachten dat hij een eventuele tempel in Uganda zou gaan leiden.
*Sitagu, spreek: sŠidegoe

Myanmar Net gaf enige tijd geleden al een internetpagina over de 10 levensregelsnonnen in het land, de tilasjien (schrijf: thilashin). De pagina glijdt er maar overheen dat er geen bhikkhuni meer zijn, in dat land — en er waarschijnlijk ook nooit geweest zijn.
Nagenoeg alle grotere tempelgemeenschappen hebben thilashin die doorgaans herkenbaar zijn aan hun roze kleding met oranjekleurige stola (ze mogen niet de officiŽle monnikspij dragen en compenseren dat dan met iets over de schouder in dezelfde kleur).
Op de foto zien we echter dat in het klooster onder leiding van DŰ —ana SŠrji (schrijf: Daw [dame] Nyar Na Saryi) van die kledingregel afgeweken mag worden; de abdis die een dhamma-voordracht houdt draagt hier een soort monniksoverpij in de kleur mosterdgeel, als kleur niet ongebruikelijk in die regio. Dat betekent dat haar feitelijke, maar onofficiŽle, status hoger is dan die van een 10 levensregelsnon.

Overigens klopt de informatie op Myanmar Net niet helemaal. De geschiedenis van Myanmar heeft wel meer dan 3 vooraanstaande nonnen gehad, vooral meditatie-instructrices. De laatste, beroemdste, moet ongeveer 40 jaar geleden overleden zijn. Ze werd niet opgevolgd; de tijd was er niet naar.
Een verslaggever van DVB werd bij het begin van het nieuwjaar, TiengjŤn (schrijf: Thingyan, in Thailand Songkran), uitgenodigd in een nunnery in de hoofdstad waar vrouwen tijdelijk of permanent de 10 levensregels van een theravāda-non opnamen.
We zien ook daar dat de oudere nonnen de bovengenoemde mosterdgele overpij zijn gaan dragen. Het kledingstuk is gesneden uit ťťn stuk met een naad er in om de twee 90cm brede banen aan elkaar te verbinden. Het mag niet de naar monnikstraditie bestaan uit een per senioriteit vastgesteld aantal stroken.



Nieuws over Boeddhisme is een productie van White Jade River, Instituut voor Boeddhisme.
De paginas bestaan sinds december 2004.

Stichting onder nummer 20138036.