White Jade River      
april 2017      






De New York Times van 21 maart had een informatief artikel over de drukkerij bij de Parkhang lamasery in Derge, Tibet. We hebben het dan over de oude methode van blokdrukken.

Onder boeddhisten en boeddhisme-watchers is wereldwijd grote verontwaardiging geweest over het deels afbreken van de krotten rond het tibetaanse Sertar-klooster te Larung Gar. De chinese overheid verdedigde de maatregel met te stellen dat de brandweer de ruimte moest hebben tussen de bouwsels die individuele monialen hadden opgetrokken. Er werd verklaard dat Sertar gerenoveerd zou gaan worden. De abt van Sertar zelf had al eerder verklaard dat het aantal omwonende monialen met een fors percentage teruggeschroefd diende te worden omdat de faciliteit niet berekend was op dat enorme aantal van ca 4000.
Op 14 maar publiceerde Christopher Bodeen van persbureau AP een bericht waarin stond dat Sertar op dat moment inderdaad een fase van restauratie en opknappen was ingegaan.

Himalayastromingen in Amerika

Het zal voor duizenden als een donderslag bij heldere hemel zijn gekomen: Trinley Thaye Dorje (spreek: trinlie tee dórdje), het hoofd van een van de twee vertakkingen van het Karma Kagyu heeft op 25 maart 2017 in een besloten ceremonie het monniksschap verlaten. Op diezelfde dag trad hij in Delhi in het huwelijk met een jeugdvriendin. De drie jaar oudere bruid, Rinchen Yangzom, werd in Bhutan geboren.
De Yahoo Nieuwsdienst bracht het bericht op 30 maart.
De 33-jarige Trinley Thaye Dorje is een opvolger van de 16de kármapa lama. Het ingewikkelde verhaal komt er op neer dat er in het verleden twee jongetjes naar voren zijn geschoven die de 17de zouden zijn, of moesten worden. Er ontstonden twee elkaar tegensprekende kampen met de Dalai Lama — geen kagyu, maar gelug — in het midden. Hij koos er een, en liet de ander, de hier genoemde Trinley Thaye Dorje bungelen.
In een korte verklaring liet de nu ex-lama weten dat hij er van overtuigd is dat er uit zijn besluit het lamaschap vaarwel te zeggen iets goeds zal groeien. In ieder geval hoeven we vanaf nu niet meer in termen van "twee kármapas" te spreken. Of deze stap gevolgen heeft voor de Diamond Way-stroming met zijn aanhangers / deelnemers wereldwijd zal op termijn blijken. De Deen die nu deze beweging de facto leidt is al enigszins op leeftijd; of er een opvolger in de wacht staat zullen we snel genoeg ervaren.

Nu we hebben geleerd dat boeddhisme, althans dat wat een zekere semi-professioneel segment van de medische, of semi-medische wereld er van wil maken, niet alleen wordt gebruikt voor psychische stoornissen, maar inmiddels ook voor fysieke klachten, is ook hier het eind van een tijdperk aangebroken. De uitzending van Zembla waarin gesproken wordt over een therapie-centrum met de naam Ciran heeft ons geleerd dat de tweede koloniale golf net als de eerste is doodgelopen in de eigen respectloosheid, c.q. onverschilligheid naar niet-westerse culturen. Was de eerste nog gericht op het appropriëren van materiële zaken, de tweede meende bezit te moeten nemen van het immateriële, beide in een overweging die past binnen het zinnetje: "we nemen wat we er van nodig hebben", een letterlijk citaat van een toenmalige aanstaande "gebruiker" van "boeddhistische techniekjes."
verder



Nieuws over Boeddhisme is een productie van White Jade River, Instituut voor Boeddhisme.
De paginas bestaan sinds december 2004.

Stichting onder nummer 20138036.