White Jade River      
oktober 2017      






Tentoonstelling Unkei

Tot 26 november 2017 is in het Tokyo Museum of Art werk te zien van Unkei. De aankondiging meldde dat zijn meesterwerken van over heel Japan bijeen waren gebracht, zeker ook stukken uit de Ko-fu-ku-dji tempel in Nara. Unkei's werken worden geflankeerd door die van zijn vader Kokei en van zijn zoons Tankei en Koben.

Zijian Li

Vorige maand was er even sprake van een tentoonstelling van noordkoreaanse schilderijtjes waarop een dolgelukkig, gezond en welvarend noordkoreaans volk wordt getoond. Daar werd negatief op gereageerd met een "fake news". In zekere zin zouden we dan moeten zeggen dat Zijian Li's schilderijen, die tot begin maart 2018 te zien zijn in de Nieuw-Zeelandse tempel van het Fo Guang Shan, ook "fake news" zijn. Haar werk toont gelukkige mensen in een normale chinese omgeving. Van de bezoekers aan de FGS-gebouwen mag het. Je wordt niet slechter of ongelukkig door het zien van mooie, of opbeurende dingen.

Amaravati in Londen

Het British Museum heeft een "virtuele pelgrimstocht" in huis gehaald die tot 8 oktober te zien is. Het gaat dan met name over de tochten die mensen in het verleden ondernamen in de richting van Amarávati in Zuid-India waarvan nog resten overeind staan van de grote stoepa die door het museum en verschillende kranten "shrine" wordt genoemd. (Niemand in deze dharma-eindigende tijd is nog geďnteresseerd in correcte representatie van welk onderdeel van het boeddhisme dan ook.)

Patan Darbar Square gerestaureerd

In Nepal, in Patan, is het centrale plein, het Patan Darbar Square, gerestaureerd en weer geopend voor het publiek. In 1934 viel de zaak tijdens een aardbeving in duigen en werd daarna nooit meer heropgebouwd, totdat de aardbeving van 2016 voorbij was, toen waren de omstandigheden gunstig genoeg voor complete restauratie. Nu staat het er weer, voorlopig.

Yangon erfgoed

De in 2012 opgerichte Yangon Heritage Trust, een organisatie die het erfgoed van de hoofdstad van Myanmar in de gaten houdt en er adviezen over uitbrengt, heeft voorgesteld bepaalde oude stadsdelen niet af te breken, maar te integreren in nog komende nieuwbouw, c.q. stadsontwikkeling.
De getoonde gevelrij toont hoe bewoners de uit de koloniale tijd stammende huizen niet eens onaantrekkelijk hebben opgeverfd, maar het laat ook zien dat de boel behoorlijk vervallen is.

Oudste nul

Een in een boek geplakt boek, dat wil zeggen een eeuwenoude tekst waarvan de bladen of fragmenten in uitsparingen zijn ingebracht in dik-kartonnen platen op zo'n manier zijn samengebonden dat ze als het ware de bladzijden van een boek naar europese snit vertonen, bevat het oudst bekende teken voor het cijfer 0. Art Daily heeft het dan over het pre-negende-eeuwse Bakhshali-manuscript dat wordt bewaard in de Bodleian bobliotheek in Oxford. De spreker op de video heeft het over een berkenbast-manuscript dat gedateerd is op 200-400 nC. Bakhshali bevindt zich in het Pakistan van vandaag, en dus is het vanzelfsprekend dat men hier berkenbast gebruikte en niet palmbladen (ola) omdat het laatste een meer tropisch klimaat vereist.
De sprekers die in de video aan bod komen zijn zo enthousiast over de vondst van de eerste 0, en wat dit allemaal aan mathematische concepten heeft voorgebracht, dat ze vergeten te vertellen dat hier (een vorm van) sanskriet te zien is.

Restauratie tempel Myanmar

Bagan Travel Myanmar schrijft over de Nan-payá-tempel op het Bagan-complex in Myanmar. Om een of andere reden wordt de tempel niet alleen aangeduid met de naam van de bouwer, koning Mánuha, maar ook als "grot-tempel". De nu bekende naam is Mánuha-tempel. De informatie vanuit het land is dat dit de eerste grot-tempel in zijn soort is, d.w.z. gebouwd in de "gu-style", de grot-stijl.
Ook wordt gezegd dat er een beeld staat van een beschermer die geen vlees eet, maar bloemen. Dat wil zeggen, die wachter was een vegetariër, en waarschijnlijk tot het vegetarisme gekomen dankzij de aanwezigheid van fragmenten van bepaalde hindu-opvattingen in het antieke Bagan.
We kennen uit de Pali-literatuur van het zuidelijke boeddhisme de wachter of beschermer doorgaans onder de naam rákkha, maar er zijn er heel wat meer. Zo is een khetta-rákkhaka de wachter over een stuk landbouwgrond, een góetta (schrijf: gutta) is gewoon een beschermer, maar een gópaka is dat ook, maar dan wel over koeien (go). En hebben we nog de algemene aanduiding pāla, en de pavéni-pālaka is de beschermer van de traditie.
Nu gaat een ploeg uit Duitsland de Man-hwa- of Nan-payá-tempel (het verschil zit hem in de [chinese, resp. birmese] uitspraak, niet in de betekenis) helpen restaureren. Dat werd op 25 september bekendgemaakt door een woordvoerder van het duitse nationale departement voor archeologie en nationale musea.

Srilankaanse tempel op palen

Recentelijk werd een boek gelanceerd over de Tŕmpita Vihāra op Sri Lanka. Het bericht verscheen in de Daily News van 28 september. Het tempelgebouwtje wordt ook wel de Deve Matha Vihāraya genoemd (het -ya achter Vihāra is Sri Lanka's mooimakerij, het heeft geen grammaticale betekenis).
Seeds of design heeft een kort stukje over het gebouw, en naast recepten voor typisch srilankaanse gerechten laat Trails and Strings fotos zien van een klein aantal srilankaanse tempels die op palen zijn gebouwd. In een commentaar zegt Ranjith Perera dat Thailand duizenden op palen gebouwde tempelgebouwtjes heeft, maar dat de srilankaanse daar zowel in "architecturaal doel als in constructie" nogal van verschillen.
Opgegraven
Tentoongesteld


Terug naar de voorpagina

white jade river-blog

words in picture-blog



Nieuws over Boeddhisme is een productie van White Jade River, Instituut voor Boeddhisme.
De paginas bestaan sinds december 2004.

Stichting onder nummer 20138036.